Cum să scapi de microfoniile nedorite
13 Jul

Cum să scapi de microfoniile nedorite

Cum să scapi de microfoniile nedorite

Cred ca pana acum, toti soliștii și toti instrumentiștii s-au lovit de fenomenul numit ”microfonie” adica feedback-ul. Cand apare acest fenomen, toata lumea tinde să dea vina pe microfon, pe mixer, pe monitoare, pe sistemul PA etc. Toate aceste elemente pot contribui la aparitia feedback-ului enervant atat pentru muzicieni, cat și pentru public. Folosind un microfon de calitate, un sisteme de sunet profesinoal și un mixer bun, feedback-ul poate să dispară dacă reglajul și poziționarea sistemului de sunet sunt bune. Cum putem sa scapam de ”microfonie” ?

Dacă ai folosit vreodată monitoare înclinate pe scenă sau în studio, sunt șanse mari să fii familiarizat cu problema microfoniei. Feedback-ul (sau microfonia) poate fi foarte neplăcut atât pentru public cât și pentru urechile celor de pe scenă, dar poate fi chiar periculos: poate ajunge la volumul maxim de care este capabil monitorul, provocând daune permanente auzului. Feedback-ul apare atunci cand un semnal audio din difuzor este „auzit” de microfon, reamplificat și transmis în boxe, „reauzit” de microfon, reamplificat și tot așa, în buclă. Astfel se creează un zgomot puternic la o anumită frecvenţă.

Cum poti scăpa de această problemă? În primul rând trebuie să ai echipamentul necesar. În afară de mixer, monitoare și amplificatoare ai nevoie de un EQ grafic montat între mixer și monitoare. Ideal este să ai acces la EQ din poziţia în care mixezi. Dacă lucrezi într-un studio, trebuie să fii conștient de efectele pe care le are EQ-ul asupra mixului din monitoare și asupra mixului din căști. Identifică frecvenţa feedback-ului și motivul pentru care acesta a apărut. De obicei, feedback-ul începe ca un gol, un sunet asemănător cu un ecou, apoi crește gradual până devine un sunet ascuţit la o anumită frecvenţă sau set de frecvenţe. De asemenea, trebuie să te prinzi de unde vine microfonia. Dacă vine de la un microfon anume, ajustează puţin EQ-ul acelui canal individual și ai șanse mari să cureţi mixul. Feedback-ul a apărut în monitoare sau în sistemul PA? Dacă au apărut microfonii în sistemul PA, dă volumul master mai jos până cand acestea dispar. Asigură-te că microfoanele sunt în spatele sistemului PA. Niciun difuzor nu trebuie să fie îndreptat direct către un microfon pentru că așa se va genera feedback. O altă problema ar putea apărea de la microfoanele hipercardioid, ca Shure Beta 58, care prind ceva semnal și din spatele lor. Dacă ai amplasat monitorul fix în spatele unui astfel de microfon, e posibil ca acesta să genereze feedback la un moment dat. În acest caz trebuie să amplasezi monitorul puţin off-axis, adică monitorul trebuie să fie în lateralul microfonului. Identifică frecvenţa sau setul de frecvenţe care provoacă feedback-ul. Dacă nu te pricepi la asta, s-ar putea să vrei să-ţi cumperi un RTA portabil (real time analyzer) sau să folosești una din aplicaţii disponibile pentru diferite telefoane „smart”, care afișează o analiză a spectrului de frecvenţe audio. Astfel vei putea afla destul de usor cam ce frecvenţe generează feedback. De obicei, frecvenţele de 1, 2 și între 3,5 și 5 kHz sunt cele care intră in feedback în zona înaltelor, iar în zona joaselor, frecvenţele în jurul valorii de 640Hz. Acum, cu ajutorul EQ-ului grafic, redu gama de frecvenţe care produce feedback-ul cu câţiva decibeli. Dacă ai găsit frecvenţele cu probleme și la reducerea lor apare un feedback în altă gamă de frecvenţe, trebuie să verifici gain-urile. În mod normal, orice feedback poate fi eliminat rapid. Dacă nu poţi elimina feedback-ul după prima ajustare a EQ-ului, mai mult ca sigur problema este în altă parte. Dacă EQ-ul n-a rezolvat problema, sau ţi se pare destul de greu să te folosești de EQ să elimini feedback-ul, e posibil să ai un gain prea mare pe canalele pe care le trimiţi în monitoare. Reconfigurează structura gain-urilor, vezi ce semnal merge unde, monitorizează semnalul de pe fiecare canal și ai grijă ca niciun semnal să nu fie prea puternic. Cel mai probabil, în felul acesta vei reuşi să îi dai de cap.

MANUALUL INGINERULUI DE SUNET – Cristian Nastase